Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie skłonniejsze. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o usługach finansowych. Dzięki zmianie znikną problemy z odzyskaniem pieniędzy, które klient omyłkowo przelał na złe konto. Projekt stanął w skutku współpracy Prezydenta RP i Rzecznika Finansowego, z poparciem pozostałych członków Zespołu Analiz Systemowych.
Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie skłonniejsze
– Nowe przepisy przyjęte pozostały w Urzędzie jednomyślnie, co oznacza o tym, że to energia ponad podziałami i znacznie potrzebna społeczeństwu – mówił Prezydent Andrzej Duda, w trakcie uroczystości podpisania ustawy w dniu 27 kwietnia 2018 r.
W Sejmie za przyjęciem ustawy głosowało 436 posłów, w Senacie za przyjęciem ustawy głosowali wszyscy Senatorowie – 79, nikt nie był przeciw i nikt nie zachowałeś się od głosu. Nowe ustawy zaczną wchodzić w porządku 3 miesięcy po pracy ustawy w Serwisie Ustaw.
Pomyłka może zdarzyć się każdemu
– Z projektów do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na złe konto, był źródłem wielkich problemów. W ekstremalnych przypadkach klienci zostawaliśmy w współczesny rada pieniądze, bo nie było procesu zmuszającego klienta do obrotu środków. Dzięki tej kolei w grup przypadków kupimy je chociażby w czasu paru dni – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.
W praktyce pomyłka we określeniu numeru konta może przydarzyć się każdemu. Do Rzecznika skarżyły się osoby, które wpisały cały numer konta osobistego klientowi (o co szczególnie łatwo przy dużych przelewach wykonywanych przez przedsiębiorców), pomyliły się przy wpisywaniu numeru konta czy nawet wykonały przelew na konto podane np. w produktach informacyjnych. Do ostatniej chwili, nie było komunikatywnej i jednolitej procedury odzyskiwania takich zabiegów. Dodatkowo tajemnica bankowa nie pozwalała ujawniać danych odbiorcy, co uniemożliwiało złożenie pozwu w sądzie.
Jak odzyskać pieniądze?
Po kolejach klient, który zorientuje się, że omyłkowo wykonał przelew na złe konto będzie podawał swój bank lub WZROST o tym fakcie. Tenże będzie brał 3 dni na poinformowanie konsumenta o błędzie i konwencjach braku zwrotu sposobów w porządku 30 dni.
– Zwrot materiałów będzie przeprowadzany na profesjonalny rachunek techniczny, co umożliwia pełną anonimowość odbiorcy omyłkowego przelewu. Po otrzymaniu środków, dostawca w porządku 1 dnia codziennego będzie stawiał je na konto klienta. Jeżeli w umowę zaangażowanych było dwóch dostawców termin wydłuży się do paru dni codziennych – wyjaśnia Bartosz Wyżykowski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.
Jeśli odbiorca omyłkowego przelewu nie zwróci pieniędzy dobrowolnie w porządku 30 dni, bank lub Krok będzie zobowiązany do dania płatnikowi danych klientowi.
– Da to skuteczne dochodzenie prawa na trasie sądowej. Podstawę prawną tworzyć będą przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu. Sąd oceni zaś, czy roszczenie płatnika jest zasadne – mówi Bartosz Wyżykowski.
W praktyce oznacza to, że odbiorca omyłkowego przelewu, jaki nie zwróci omyłkowo otrzymanych kwot będzie przymuszony do tego wyrokiem sądu i poniesie i koszty związane z biegiem.
Rola Zespołu Analiz Systemowych
Impulsem do przygotowania proponowanych kolei stanowiły przedmioty proponowane przez klientów do Rzecznika Finansowego. Zostały one przez Rzecznika zasygnalizowane w ramach akcji Zespołu Analiz Systemowych. Zespół został zlecony przez Szefa Kancelarii Prezydenta RP w projektu formułowania propozycji zmian obowiązujących regulacji prawnych w oparciu o potrzeby obywateli, jakie stanowiły tematem rozpoznania przez Biuro Interwencyjnej Pomocy Prawnej Kancelarii Prezydenta RP lub wezwanych do wymianie w ramach Zespołu: Rzecznika Finansowego, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Cywilnych oraz Rzecznika Praw Pacjenta.